Markus Julkunen, 27, Kattoasiantuntija ja -myyjä

Markus Julkunen, 27 vuotta, kattoasiantuntija ja -myyjä Vesivekillä:

Myyntityöhön ei vaadita mitään sen kummempaa koulutusta. Myymään oppii myymällä, siitä se on kiinni. Suurin merkitys on oikealla asenteella. Olen ollut ollut myyntihommissa ja kaupan alalla koko ikäni, ja Vesivekillä nyt reilut kolme vuotta.

Raha on tärkeä syy siihen, miksi teen näitä töitä, mutta se ei ole kaikki. En usko, että kukaan tässä maailmassa jaksaa pelkästään rahan takia mennä töihin. Minua motivoi se, että pääsen tapaamaan hyvin erilaisia ihmisiä. Ja myös se tuntuu hyvältä, kun nuo ihmiset hymyilevät sinulle saatuaan uuden katon. Silloin olen onnistunut ja tiedän, että asiakas suosittelee meitä myös naapurilleen.

Merkityksellinen työ tarkoittaa minulle vapautta. Vaikka meillä jokainen on yrityksellä töissä, olemme vähän niin kuin yrittäjiä, eikä työaika noudata toimistojen perinteistä kahdeksasta neljään -rytmiä. Työni on hyvin vapaata, ja joskus voin tehdä sitä yhdessä kollegan kanssa. Saan suunnitella arjen ja aikatauluni itse, kunhan hoidan sovitut yhteiset tapahtumat ja palaverit.

Minulla on vahva tunne siitä, että yritys luottaa minuun työntekijänä. Jos luottamusta ei olisi, minun tekemisiäni seurattaisiin paljon tarkemmin. Avoimuus ja rehellisyys ovat tärkeitä asioita: ne luovat tunteen, että olemme yhtä porukkaa ja voimme puhua suoraan sekä vaikeista että kivoista asioista. Vahvuuteni on, että tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa ja olen oma itseni. Toiset kyllä huomaavat, jos esität jotain muuta kuin mitä oikeasti olet.

Vapaus tuo mukanaan vastuun, ja sen ymmärtäminen on vaatinut minulta työtä. Vapaus on aina suuri riski: jos sitä ei pysty kantamaan, tulokset ovat huonoja. Olen aina ollut luonteeltani enemmän sellainen päivä kerrallaan -kaveri, enkä olen hirveästi suunnitellut tekemisiäni. Nyt olen kyllä ihan hyvä seuraamaan kalenteriani, mutta haluan kehittyä siinä edelleen.

Kokeneemmilta kollegoilta saan onneksi aina apua. Sitä on myös tarjottu ihan pyytämättäkin. Joihinkin hyvät neuvot ja esimerkit vaikuttavat nopeasti – ja minuun vähän hitaammin.

Arvostan myös turvallisuutta, jonka isolla brändillä työskentely tuo. En esimerkiksi ole miettinyt yrittäjyyttä. Sellainen ei kiinnosta minua nyt. Vesivekillä on vahva maine, joten minun ei ole tarvinnut käyttää somekanavia mainostamiseen. Tuntuu hyvältä tietää, että on niin vakaalla pohjalla oleva työpaikka, ettei edes korona päässyt sitä heilauttamaan.

Huonoja kausia tulee jokaisella myyjällä. Sellaisesta ei pidä lannistua tai tulla surulliseksi. Keskustele esimiehesi kanssa ja mene eteenpäin. Jos jonain viikkona ei synny kauppaa, mieti rauhallisesti, onko toimintasi ollut erilaista verrattuna tuottoisampiin viikkoihin. Syy voi olla siinä, että oletkin lähtenyt oikomaan joissain pienissä, mutta tärkeissä asioissa.

Omaa toimintaa pitää tarkkailla säännöllisesti. Jos lähden asiakkaan luota ilman kauppoja, tiedän yleensä aina syyn siihen. Olen hyvä ja nopea myöntämään virheeni, ja usein kyse on juuri niistä pienistä yksityiskohdista. Jos ei ole rehellinen itselleen, ei kauppoja synny seuraavallakaan kerralla. Moni hyvä myyjä epäonnistuu, koska kuvittelee itsestään liikoja. Siinä vaiheessa, kun ajattelee olevansa täydellinen ja valmis, työ alkaa mennä pieleen.”